TOP lékaři

Vyberte si z aktuální nabídky specializovaných stomatologických pracovišť a svěřte své zdraví do rukou opravdových odborníků.

MUDr. Zdeněk Linhart

MUDr. Helena Grmelová

Velká nad Veličkou

Parodontologie

Je oborem stomatologie, zabývá se onemocněním závěsného aparátu, zánětem dásní a paradontitidy, lidově řečeno paradentózy. Snaží se o zachování tkání ( dáseň, závěsné vazy a kostní lůžko) v okolí kořene zubu. Hlavní příčinou chorob parodontu je působení mikroorganismů v dutině ústní, jejich usazení na povrchu zubů ve formě zubního plaku, který vyvolává zánět. Zubní plak vzniká nedostatečnou hygienou dutiny ústní. Jiným faktorem, který podporuje toto onemocnění je zubní kámen. Vyšetření pacienta s onemocněním parodontu a léčba. Provedení vyšetření pacienta je důležitým krokem k sestavení plánu ošetření a léčby. Parodontóza se projevuje zarudnutím a zduřením dásně. V pokročilém stádiu se objevuje viklání zubů a změna jejich polohy. Vyšetření probíhá za pomoci speciální kalibrované sondy a výsledky jsou zaznamenány do zdravotní dokumentace pacienta. V dutině ústní se vyšetří stav zubního plaku a úroveň ústní hygieny. U agresivních forem onemocnění se použije papírových čepů, které se zasunou do parodontálního defektu, tímto se zjistí původ onemocnění a stanoví se terapie pomocí antibiotik. Léčba onemocnění parodontu je dlouhodobý a složitý proces, při kterém má nemalou roli sám pacient. Je to jeho schopnost provádět dokonalou hygienu dutiny ústní a spolupracovat při léčbě. Úkolem stomatologa a zubní hygienisty je provedení správné instruktáže pro dobrou domácí péči o chrup. Léčba spočívá v odstranění kazů, zubního plaku, kamene, použití speciálních přípravků hubících bakterie apod. Někdy je nutná chirurgie k odstranění cyst, zničené zuby se odstraňují. Doporučovaná prevence. Prevence je velice důležitá. Čištění zubů by mělo být prováděno vhodným zubním kartáčkem a správnou technikou čištění. Čištění zubů odstraňuje zubní plak, bez zubního plaku není zubního kazu, není zánětů a tedy ani parodontitidy. Mělo by se provádět dvakrát denně, v ideálním případě, po každém jídle. Ke klasickému kartáčku patří zubní nit a mezizubní kartáček, který odstraňuje zbytky potravy z mezizubních prostorů, kam se klasický kartáček nedostane. Člověk se zdravým chrupem se vyvaruje celé řadě problémů, neboť zkažené zuby mohou být místem infekce. V zásadě se jedná o to, že ve zkažených zubech se udržuje chronické onemocnění, odkud se mohu šířit bakterie do organismu a vyvolávat záněty ledvin, srdce, plic, mozku atd. U lidí se sníženou imunitou, z jakékoliv příčiny, je riziko těchto závažných komplikací ještě vyšší , riziko je i u lidí po infarktech, onkologické léčbě atd.