TOP lékaři

Vyberte si z aktuální nabídky specializovaných stomatologických pracovišť a svěřte své zdraví do rukou opravdových odborníků.

MUDr. Zdeněk Linhart

MUDr. Zdeňka Lysická

Česká Lípa

Stomatologie pro dospělé

Základní stomatologické vyšetření. Každému zákroku v zubní ordinaci předchází komplexní vyšetření pacientovy dutiny ústní. Stomatolog se zabývá všemi problémy pacienta, které mohou souviset s případným stomatologickým onemocněním. Verbální komunikace má zásadní význam v kontaktu s pacientem, lékař si tím získává důvěru pacienta. Vyšetření je založeno na anamnéze, případně na dalších vyšetřeních jako je např. RTG. Při stanovení anamnézy, lékař cílenými otázkami zjišťuje celkový zdravotní stav pacienta, zda trpí nějakými alergiemi, jestli užívá léky, zda kouří, nebo jestli pije kávu či alkohol, jaké je jeho povolání a jaké má sociální zázemí. U některých stomatologických onemocnění je důležitá i rodinná anamnéza, která odhalí dědičné choroby. Průběh vyšetření. Při vnějším vyšetření hodnotí lékař oblast obličeje a krku pacienta. Zjišťuje případné asymetrie obličeje, které mohou být způsobeny např. zánětlivými otoky, vrozenými vývojovými vadami nebo jinými patologickými stavy. Pohledem a pohmatem hodnotí funkci čelistního kloubu, kvalitu skusu a mízní uzliny. Vyšetření dutiny ústní probíhá na stomatologickém křesle za použití vyšetřovacích nástrojů, stomatologického zrcátka a sondy. Zubní lékař pohledem kontroluje stav tvrdých a měkkých tkání v ústech. Pomocí zrcátka a sondy zjišťuje kvalitu prováděné ústní hygieny. Kontroluje také stav výplní, zda mají utěsněný přechod na zbytek zubu, aby nepronikaly bakterie pod výplň. Pokud utěsnění není dokonalé, vytvoří se v mezerce zabarvení, v horším případě zubní kaz. Spolehlivým pomocníkem při diagnostice zubního kazu je rentgenový přístroj. Na RTG snímku se zubní kaz projeví tmavým místem. Pokud u pacienta nejsou zjištěny žádné kazy nebo jiné defekty, je objednán na preventivní prohlídku za půl roku. V případě, kdy stomatolog zjistí nějaký problém v ústní dutině, a zahájí jeho léčbu podle léčebného plánu. Prevence. Onemocnění dutiny ústní, především zubní kaz a onemocnění parodontu trápí většinu populace. Jednou z nejdůležitějších prevencí zubního onemocnění je prevence, která spočívá v důsledném dodržování ústní hygieny za používání kvalitních zubních doplňků, důležité je dbát i na správnou výživu. Veškerá potrava obsahující i malé množství cukrů nebo škrobů tvoří zdroj živin pro mikroorganizmy v ústní dutině, které jejich zkvašováním vytvářejí kyselé prostředí v ústech. Tyto kyseliny pak napadají zubní sklovinu a vedou k jejímu rozpouštění v důsledku ztráty vápníku a fosforu, které jsou důležitými součástmi skloviny. Pro zdárný vývoj skloviny je nezbytný vitamin A, případně provitamin A. Ten se vyskytuje například v karotce, salátu, rajských jablíčkách či meruňkách. Pro celý organismus i pro zuby je potřebný vitamin C a stejně jako ostatní důležité látky je nejvhodnější, konzumuje-li se v přirozené podobě (petrželová nať, řeřicha, brambory, citrusové plody, špenát, jablka a další). Dále je třeba dbát na dostatečný příjem fluoridu, který sklovinu zpevňuje.