Onemocnění chrupu parodontózou

MUDr. Marcel Šmíd

Autor: MUDr. Marcel Šmíd

Stomatologie Nezamyslice   Zubní ordinace MUDr. Marcela Šmida poskytuje komplexní péči v nadstandardní kvalitě. Nabízíme příjemné prostředí.…

Patří mezi zánětlivá onemocnění dásní a závěsného aparátu, parodontózou je postiženo vysoké procento populace. Projevuje se v několika stádiích a vzniká působením bakterií, které se usazují na zubech a dásních. Dochází ke vzniku bolestivých zánětů, které nejdřív napadají dásně a postupně se rozšiřují i na závěsný aparát.

Příčiny vzniku parodontózy jako takové nejsou úplně známy, ale jisté je, že největší riziko představuje špatná ústní hygiena, nesprávná skladba jídelníčku, usazený zubní kámen, poruchy zažívání, ale i stres a úzkostné stavy. Negativní vliv má i nadměrné požívání alkoholu a nikotinu.Vznik parodontózy je možné rozlišit podle tří stádií, kdy první stádium se projevuje otokem dásní a zarudnutím, občas se objevuje krvácení z dásní, zejména při čištění zubů. Varovným příznakem je i nepříjemný zápach z úst. Již v průběhu prvního stádia je důležité, aby pacient vyhledal odbornou pomoc ve stomatologické ordinaci. Ve druhém stádiu se jedná již o rozvinutý zánět, bolest doprovází nepříjemné brnění, tlak a napětí, mezi zubem a dásní se vytváří kapsy, které se plní hnisem. Začínají se obnažovat krčky, zuby se rozestupují a začínají viklat.Ve třetím stádiu je charakteristické uvolňování zubů a někdy vlivem zánětu ustupuje i čelistní kost. Zánět ohrožuje pacienta vznikem různých komplikací, protože spolu s krví se do organismu dostávají i bakterie, které napadají zejména ledviny.Po stanovení diagnózy je navržen plán léčby, která může být konzervativní, to znamená, že se vyčistí místa postižená zánětem nebo léčba chirurgická, kdy se dásně odklopí skalpelem a zanícená místa se při lokálním umrtveny vyčistí. V rámci léčby je třeba nadále odstraňovat pravidelně zubní plak, zubní kámen, správnou technikou si pravidelně čistit zuby, používat i mezizubní pomůcky na čištění mezizubních prostor, kde se plak drží nejvíce.