Léčba dásní

MUDr. Helena Hanusová

Autor: MUDr. Helena Hanusová

Stomatologická ordinace Potěhy Ordinace se nachází v budově Obecního úřadu Potěhy.   www.zubarcaslav.cz   Odborná zubní lékařka MUDr. Helena Hanusová…

Při neléčeném onemocnění dásní a tkání okolo zubu může dojít k parodontitidě, lidově nazývané paradontóza. A právě krvácení dásní je prvním příznakem tohoto onemocnění, objevuje se při čištění zubů, následně dásně postupně ustupují a otékají. Mnoho lidí se ale domnívá, že krvácení z dásní je běžné, ale opak je pravdou.Nejčastějším onemocněním dásní je zánět, který bývá vyvolán bakteriemi zubního plaku, který se usazuje na povrchu zubů. Zánět dásně se projevuje zčervenáním a bolestivým otokem. Závažnost postižení dásní se určuje měřením a hodnocením krvácivosti podle daných stupňů. Platí zde pravidlo špatná ústní hygiena = silnému krvácení, optimální ústní hygiena = žádné krvácení. Krvácení kromě zánětu dásní může způsobovat i nedostatek některých vitamínů. Kromě špatně nebo nedostatečně prováděné zubní hygieny se na vzniku zánětu dásně podílí také kouření a stres. Dalším důvodem může být onemocnění cukrovkou, vyšší věk nebo genetická dispozice. Prevence a léčba je založena na pravidelném čištění chrupu, používáním vhodných zubních a mezizubních kartáčků, také speciální zubní pasty, ústní vody nebo masážní roztoky. Pokud není zubní plak pravidelně a pečlivé odstraňován, postupně se změní v zubní kámen, ten dráždí dáseň a poskytuje podmínky pro růst bakteriální infekce.Aby léčba mohla být zahájena, je třeba provést důkladné vyšetření dutiny ústní a nastavit léčebný plán, jen tak je možné zánět vyléčit. Po vyléčení dásní je nutné v důkladném čištění zubů pokračovat a určitě není na škodu návštěva dentální hygienistky, která jednak zuby profesionálně vyčistí, ale pacienta naučí správnou techniku čištění a doporučí mu vhodné dentální pomůcky.