Článek o dentální hygieně

MUDr. Dagmar Petrmichlová - Zubní implantáty Klatovy

Autor: MUDr. Dagmar Petrmichlová - Zubní implantáty Klatovy

Nová moderní stolatologická ordinace Měchurova 658/II, Klatovy Zvětšit mapu Pro naše pacienty je zajištěno parkování, před vstupem do ordinace je 5…

Článek o dentální hygieně jako nezbytné součásti stomatologického ošetření,práci DH,osvětlení principu a výhod  pro pacienty,kteří chtějí mít  zdravý  chrup se zářivým úsměvem .

V dnešní době 21.století je dentální hygiena nepostradatelnou,ne běžnou součástí kvalitní stomatologické praxe. Její náplní je zajištění zdravé dutiny ústní jako celku,kdy profylakticky zabraňuje onemocnění zubů-kaz a krvácení dásní-parodontóza . Preventivně se dentální hygienou zabrání vzniku, vývoji nebo zhoršení stávajícího onemocnění celého těla-kloubů, vnitřních orgánů, srdce vedoucí až k infarktu, gynekologické problémy u žen, nemožnost otěhotnění atd.

Za vše mohou přemnožené bakterie, které se usídlí na špatně vyčištěných zubech, na jazyku, mandlích, sliznici a zejména v mezizubních prostorech, které jsou přístupné jen pomocí mezizubních kartáčků. Tyto bakterie pak způsobují velkou kazivost zubů, zánět-krvácení dásní, zápach z úst, citlivé zubní krčky, rozpouštějí kost, ve které zuby drží a tak se rozvine parodontóza, která vyústí v nenávratnou ztrátu zubů. Dnes už díky dentální hygieně a klinickým studiím v této oblasti je jednoznačně dokázáno, že pokud si pacient správně a se správnými pomůckami jednou denně vyčistí zuby, je na dobré cestě k zachování zdravého chrupu a hlavně dásní. Dnes není problém zuby ošetřit: plombování, korunky, můstky, implantáty, ale je důležitější si zajistit, aby v ústech zuby zůstaly a ne se za velké finanční částky nahrazovali. Svým pacientům vždy říkám, že profylaxe a prevence je a bude vždy levnější než následná léčba, která se u náhrad zubů pohybuje v desetitisících (můstky) i statisících (kvalitní implantáty).

Dědičnost a parodontóza.

Velmi rozšířený názor v populaci :,,Rodiče, prarodiče o zuby přišli kvůli parodontóze, tak já o ně přijdu díky dědičnosti po nich také.“Tento názor, mýtus mohu velmi jednoznačně vyvrátit díky rozvoji oboru parodontologie takřka půl století a hlavně oboru dentální hygiena v posledních deseti letech. Na základě klinických studií v těchto oblastech je dokázáno, že parodontóza není dědičná ani přenosná!! Toto je fakt,který není mezi laiky známý. Konečně tedy dobrá zpráva pro všechny, kdo se již smířil s tím, že o zuby přijde, o zuby přijít nemusíte, pokud se o ně včas a správně postaráte!

Kam s problémem ?

Pacient přichází do zubní ordinace většinou s bolestí hlavně kvůli kazu, málokdy preventivně na pravidelnou prohlídku. Ale erudovaný stomatolog by měl u pacienta nejen ošetřit bolavý zub, ale i vyšetřit stav dásní, kde pomocí specielních indexů určí rozsah onemocnění dásní. Na základě preventivních rentgenových vyšetření, která jsou v dnešní době digitalizace nezátěžová, dokáže pacientovi sedícímu na zubařském křesle s monitorem před jeho zrakem ukázat jeho stav kosti, ve které zuby drží nebo v pokročilém stadiu parodontózy již nedrží.To záleží na stupni rozpuštění kosti, které způsobily přemnožené bakterie.Takto informovaný pacient je profesionálně instruován o správné dentální hygieně vzhledem k závažnosti jeho problému.

První skupinu tvoří pacienti, kteří jsou bez problémů a zubařem jsou na preventivní prohlídce poinformováni o správném čištění ev.novinkách ohledně správného kartáčku a tím se u nich nerozvinul  zánět-krvácení dásní.

Druhou skupinu tvoří pacienti, kteří již přicházejí s problémem určitého stupně:krvácení, viklavost zubů, stále se tvořící zubní kámen, zápach z úst atd. a tito potřebují specielní hygienicko-parodontologický léčebný plán.

V obou případech je jedno společné: vlastní uvědomění si každého pacienta, že chce mít zdravou dutinu ústní a tím předejít problémům se zuby a dásněmi, které vedou ke ztrátě zubů, zároveň  předejít celkovým  problémům organismu viz výše.

Stomatologie a týmová práce.

Klasický model v zubní ordinaci je zubař se sestřičkou. Stále více však slyšíme pojem dentální hygienistka, ale už se neví, kdo nebo co to vlastně dělá. Dentální hygienistka je již dnes součástí moderní zubní praxe, do budoucna se tento moderní  obor rozšíří do většiny ordinací. Pomáhá na jedné straně lékaři,aby mohl vyrobit kvalitní estetickou plombu,která není rozeznatelná od vlastního zubu a na druhé straně pomáhá pacientovi zbavit se problémů s krvácením a zápachem v ústech. Další součástí týmu je, ale i pacient, který chce mít zdravé zuby, dásně, zářivý úsměv a nechce mít v ústech ložiska zánětu, který se mu krví šíří do celého těla a tím zhorší zdravotní problémy, s kterými se pacient obrací na jiné lékaře-obvodní, interní, plicní, kožní….

Něco o dentální hygienistce.

Jedná se o diplomovanou sestru v oboru dentální hygieny, která po absolvování střední zdravotní školy s maturitou se může hlásit na vyšší odbornou školu. Studium na vyšší odborné škole je tříleté, denní, s praxí a je ukončeno závěrečnou zkouškou a student získává titul DiS. Je to mladý obor, ne tak známý, ale s velkou perspektivou, je to obor velmi důležitý z medicínského hlediska.

Vlastní práce DH.

K dentální hygienistce jsou pacienti odesíláni buď svým zubařem nebo sami přicházejí pro pomoc,  obou případech se jedná o problémy s krvácením z dásní, zápach z úst, citlivostí krčků, zubní kámen, zabarvení zubů pigmenty, které nelze odstranit ani zubní pastou k tomu určenou. Odstranění příčin problémů se děje postupně ve více návštěvách. DH názorně pacientovi vysvětlí, co je konkrétní příčinou jeho problémů, individuelně poradí s péčí o zuby a dásně,poradí se správnými mezizubními kartáčky, pomůže pacientovi odstranit veškeré krvácení v ústech. Naplní  její práce je motivovat pacienta k pravidelné péči, odstranění zubního kamene, pigmentů ze zubů, fluoridací odstranění citlivých krčků, bělení zubů. Veškeré výkony provádí v zubní ordinaci, pod dohledem zkušeného stomatologa a s přípravky k tomu určené, které mají schválení Státním ústavem pro kontrolu léčiv, tak je garantována kvalita profesionálního ošetření. Jedná se o kvalifikovanou práci, na kterou je potřeba čas, který stomatolog využije na odbornou práci u pacienta. Sami pacienti jsou překvapeni, jak je jednoduché se svých obtíží zbavit.

Ještě pár mýtů,které denně slýcháme v ordinaci.

1. O dědičnosti a parodontóze je vysvětleno již výše.

2. Ať čistím jak čistím,několikrát denně,tak mám kazy a krvácení z dásní pořád, “je nutno čistit správně a se správnými pomůckami, to se dovíte u svého zubaře nebo vám s tím ráda pomůže DH

3. Měkký kartáček nevyčistí. “OMYL!! S tvrdým zubním kartáčkem si poškozujete sklovinu, měkký kartáček sklovinu nepoškodí a správně používaný dokonale vyčistí.

4. Při používání mezizubních kartáčků se dělají ještě větší mezery mezi zuby "OMYL", tyto mezery tam pacienti dávno mají, pokud je dáseň v zánětu, tak je oteklá a tyto mezery jsou zduřelou dásní zmenšené, správnou velikostí mezizubního kartáčku se likviduje zánět!!!

5. Zubní kámen se tvoří z vody, “OMYL! Zubní kámen se tvoří ze zubního plaku, který zůstává na zubech a  časem mineralizuje.

6. Citlivé zubní krčky mě stále trápí, ani se jich nemohu dotknout, “OMYL!! Citlivé krčky lze vyléčit a hlavně správnou technikou čištění, speciálním tzv. SOLO kartáčkem dále citlivé krčky neobnovovat.

Stomatologická ordinace MUDr. Dagmar Petrmichlová, Čapkova 126, Klatovy,

objednávka tel.č.: +420 376 311 194